دکتر سلامت

با من همیشه سالم باش

سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان به دلیل آنکه هنوز از نظر رشد و تکامل کامل نگردیده، در برابر مسمومیت ها و بیماری های ناشی از مصرف غذاهای آلوده بسیار آسیب پذیرتر از بزرگسالان می باشد. این امر ناشی از آن است که دستگاه ایمنی بدن این گروه سنی هنوز به طور کامل شکل نگرفته و توانایی مقابله با عوامل بیماری زای موجود در غذاهای آلوده را به میزان کافی ندارد. بنابراین مراقبت ویژه و پیشگیری از مصرف غذاهای فاسد و آلوده در این گروه سنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

راه های پیشگیری از مسمومیت غذایی کودکان

متخصصان پزشکی کودکان همواره به والدین توصیه می کنند که قبل از غذا دادن به کودک، حتما دست های خود را با آب و صابون بشویند. والدین یا پرستارانی که مسئولیت نگهداری از کودکان و خردسالان را برعهده دارند، لازم است برای جلوگیری از مسمومیت مواد غذایی، علاوه بر رعایت بهداشت فردی، به توصیه های زیر نیز عمل کنند:

- پیش از آماده کردن غذا یا خوراندن آن به کودک، دست های خود را به دقت بشویید. - تنها مقدار مناسبی از غذا را داخل ظرف مخصوص کودک بریزید و از گذاشتن ظرف اصلی در مقابل کودک خودداری کنید. - برای غذا دادن به کودکتان از قاشق جداگانه استفاده کنید و هرگز از قاشق مشترک با فرد دیگر حتی خودتان برای غذا دادن به کودک استفاده نکنید. - از گذاشتن غذای کودک در محیط اتاق برای مدت بیش از دو ساعت خودداری کنید. - از گذاشتن غذا در داخل یخچال و در ظروف بدون درب برای مدت بیش از سه روز خودداری کنید.

بیوگرافی
با من همیشه سالم باش
آرشیو موضوعی